Č.j. 78/2018
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
„ Projdeme se školním rokem veselým a šťastným krokem“.
Mateřská škola Hvozdnice
Obsah: 1) Identifikační údaje o mateřské škole
Zpracovala: PaedDr. Dagmar Kobylková
Spolupodílení na tvorbě : Edita Rybníčková
Bc. Lenka Černá
Hana Nebeská
Schváleno pedagogickou radou : 30.8.2018
Platnost : od 31.8.2018
1. Identifikační údaje o mateřské škole
Název a adresa: Mateřská škola Hvozdnice
Hvozdnice č.p. 94
252 05 Hvozdnice
Zřizovatel: Obec Hvozdnice
Hvozdnice 160
252 05 Hvozdnice
IČO : 00241253
Ředitelka: PaedDr. Dagmar Kobylková
Vedoucí učitelka: Edita Rybníčková
Tel. 311 360 126 – ředitelna
311 360 127 - třídy
E- mail: ms.hvozdnice@seznam.cz
www.mshvozdnice.cz
Právní forma: příspěvková organizace s účinností od 1.9.2010
Bankovní účet: Česká spořitelna – 2243921399/0800
IČO : 72039213
2. Obecná charakteristika školy
Mateřská škola se nachází v hezkém, klidném prostředí obce Hvozdnice a vznikla adaptací z bývalé budovy obecní školy, financovanou dotací z Evropských fondů.
Součástí školy jsou dvě zahrady spojené průchodem, menší v zadní části traktu budovy a větší v přední části. V roce 2015 probíhala rekonstrukce školní zahrady- zahrada pro environmentální vzdělávání na podkladě projektu „ROBINSONOVA ZAHRADA“ MŠ HVOZDNICE, se kterým jsme uspěli v operačním programu Ministerstva životního prostředí, prioritní osa 7.
Budova školy je jednopatrová. V přízemí jsou dvě třídy, pro každou z tříd šatna a sociální zařízení. Dále pak tělocvična, přípravna jídel, ředitelna, šatny pro zaměstnance, sklad na lůžkoviny, kabinet a izolační místnost. V prvním patře jsou dvě podkrovní místnosti se sociálním zařízením, které nejsou součástí školy. V suterénu jsou 2 sklepní místnosti.
Nedílnou součástí budovy je veřejná knihovna s internetem, společenská místnost a půdní vestavba se dvěma byty, které jsou vázané pravidly poskytnutí finanční dotace na přestavbu školy.
Budova jako mateřská škola byla po celkové rekonstrukci uvedena do provozu
1.9. 2010 a poskytování předškolního vzdělávání je veřejnou službou.
Hygienická kapacitace je stanovena na 38 dětí, třídy jsou věkově smíšené, zpravidla od 3 do 6 let, s celodenním provozem od 6,30 do 16,30 hodin. Stravování probíhá formou vlastní výroby přesnídávek a svačin, obědy jsou dováženy obědů ze školní jídelny Základní školy Davle.
Počet pedagogických pracovníků je stanoven na 3,5. Počet provozních pracovníků1, ve společné pozici školnice a kuchařka.
3. Podmínky vzdělávání
3.1 Věcné vybavení
Škola disponuje velkými, krásnými a vzdušnými prostorami a spolu s vybavením, hračkami, pomůckami a ostatním materiálem, zcela odpovídá základním normám a pravidlům pro řádný chod školy. Protože škola je v provozu od 1.9.2010, je vybavení moderní, funkční, estetické a stále velmi zachovalé. Rodinnou atmosféru školy podporuje stanovená kapacita 19 dětí na třídu. Pro vzdělávání dětí ve věku od 2 do 3 let by však musela škola přijmout opatření týkající se zajištění bezpečnostních, hygienických, psychosociálních, věcně materiálních a personálních podmínek, financování, životosprávy včetně stravování, organizace vzdělávání, obsahu vzdělávání, a to ve spolupráci se zřizovatelem.
Prostorná, prosvětlená a účelově vybavená tělocvična s malým kabinetem pro tělocvičné pomůcky a drobné tělovýchovné nářadí je velkou originalitou naší mateřské školy a umožňuje nám plno hodnotnou pohybovou a sportovní aktivitu.
Další výhodou jsou 2 školní zahrady. Větší zahrada byla zrekonstruovaná v přírodním stylu a poskytuje nám dostatek příležitostí po celý školní rok pro pohybové, didaktické, environmentální aktivity (hmyzí domečky, ptačí budky, hry s přírodninami, pěstitelské pařníky). Nový prostorný dřevěný altán umožňuje různorodé aktivity za jakéhokoliv počasí. Výjimečností zahrady, která je dětmi velmi oblíbená, je obrovské, přírodně ohraničené pískoviště s vodním prvkem a možností rosení dětí v horkých letních dnech. Pro plnohodnotné hravé a vzdělávací aktivity v průběhu pobytu venku jak dopoledne, tak i odpoledne je zajištěno dostatkem kvalitních zahradních hraček, pomůcek a nářadí i náčiní pro hry i činnosti.
Druhá zahrada navazující na tělocvičnu je více využívaná k didaktickým a vzdělávacím činnostem. Tomu odpovídá i vybavení – malé přírodní pódium, hudební brány, velká kreslící tabule. Pro pestrost náplně pobytu venku dětí slouží i vlastní dopravní hřiště, které je součástí areálu školy a navazuje na druhou zahradu. Terén první zahrady je mírně svažitý, což umožňuje v zimním období činnosti jako bobování, sjezdování, sáňkování. Dopravní hřiště je rovinné a poskytuje dětem bezpečný prostor pro zvládnutí jízdy na dětských odstrkovadlech, koloběžkách, motorkách a tříkolkách, které jsou součástí vybavení zahrady a uskladněny v přilehlých zahradních domcích, garážích. Pro dodržování požadavků ohledně hygieny a bezpečnosti dětí jsou stanovena pravidla používání a užívání pomůcek a náčiní jak pro pedagogy, tak i pro děti. Na zahradě je malá kašna s přítokem pitné vody.
K výzdobě a úpravě interiéru i zahrady jsou využívány dětské výtvarné výtvory a výrobky a zahrada je využívaná pro tvůrčí dílničky společné s rodiči.
Do průběhu pobytu dětí venku jsou zařazovány i vycházky po okolí Mateřské školy. Vzhledem k absenci chodníků a tudíž pohybu dětí po vozovce bez krajnic, jsou přísně dodržovaná pravidla bezpečnosti silničního provozu, která jsou určující i pro cíle vycházek po okolí či pobytu dětí v okolním lesním prostředí.
Pro efektivní a systematické zlepšování podmínek vzdělávání navrhujeme v průběhu školního roku 2018/2019 instalaci bezpečnostního čipového zařízení, čímž bude zkvalitněn standart minimální bezpečnosti osob v areálu školy.
Z požadavku na zefektivnění rozvoje fyzické a sportovní všestrannosti dětí vychází návrh na zajištění velké herní sestavy s časovým termínem do konce roku 2019, a to podle ekonomických možností.
3.2 Životospráva
Tvorba jídelníčku je připravována s ohledem na plnohodnotnou a vyváženou stravu a ve spolupráci a návaznosti na obědový jídelníček školní jídelny Základní školy v Davli.
Výživové normy doporučených denních dávek pro školní stravování kontrolujeme a hodnotíme orientační metodou prostřednictvím Spotřebního koše. Dbáme na pitný režim po celý den.
Denní řád je flexibilně upravován dle potřeb dětí a aktuální situace.
Dbáno je na dodržování délky pobytu dětí venku a respektování individuální potřeby aktivity, spánku a odpočinku dětí.
Průběh obvyklého dne v naší Mateřské škole :
V průběhu dopoledne probíhá příchod dětí, předávání dětí učitelkám do třídy, volně spontánní zájmové aktivity, spontánní hry a činnosti dětí, individuální a průpravná cvičení, pohybové aktivity dětí, skupinová i společná práce dětí, osobní hygiena, dopolední svačina, dokončování či pokračování v činnosti a aktivity dětí řízené učitelkami zaměřené především na hry a zájmovou činnost, práce s integrovanými dětmi, řízené aktivity a pobyt dětí venku, příp. náhradní činnost.
V průběhu poledne osobní hygiena, oběd, příprava na spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí, individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku.
Odpoledne probíhá odpolední svačina, volné činnosti a aktivity dětí řízené učitelkami zaměřené především na hry, zájmové činnosti a pohybové aktivity dětí, v případě pěkného počasí se mohou přesunout na zahradu mateřské školy.
Návrh na další zlepšení podmínky životosprávy se týká zvýšení pestrosti a frekvence výskytu ovoce a zeleniny v jídelníčku na svačiny, což je podmíněno zdražením svačin. Projednání s rodiči a zřizovatelem v případě zájmu vždy v termínu začátků školních roků, počínaje 2018/2019.
3.3 Psychosociální podmínky
Respektováním potřeb dětí s vytvářením spokojeného jistého a bezpečného prostředí je základem pedagogického stylu spolu s nabídkou aktivní spoluúčasti a možností samostatného rozhodování dítěte.
Rodiče mohou přivádět a odvádět své děti po domluvě v kteroukoliv denní hodinu a mohou si v době adaptace domluvit individuální program. Děti si v jednotlivých třídách společně vytvářejí pravidla chování tak, aby byla pochopitelná, měla smysl a jejich dodržování se stalo pro děti samozřejmostí. Všichni pracovníci školy respektují individuální potřeby dětí a usilují se stát dětem přirozeným vzorem.
Je uplatňován pedagogický styl s nabídkou, který počítá s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte. Všechny děti v naší mateřské škole mají stejná práva, stejné možnosti i povinnosti. Nikdo není znevýhodňován či zvýhodňován. Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádu chování, norem a pravidel, které jsou ve škole stanoveny.
Snažíme se o nenásilnou komunikaci s dítětem, která mu je příjemná, kterou navozuje vzájemný vztah důvěry a spolupráce. Převažují pozitivní hodnocení, pochvaly. Podporujeme zdravé sebevědomí dítěte, učíme jej pracovat samostatně i ve skupině, důvěřovat si. V dětech rozvíjíme citlivost pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu.
Rozvoj a zlepšení této podmínky vychází z návrhu na zavedení včasné informovanosti zákonných zástupců o dění uvnitř školy prostřednictvím webových stránek školy s výhledem
v průběhu školního roku 2018/2019.
3.4 Organizace chodu MŠ
Za zajištění chodu školy odpovídá ředitelka, v době její nepřítomnosti pověřená učitelka. Denní režim a vzdělávací nabídka jsou dostatečně pružné, respektují přání, potřeby dětí a momentální situaci ve škole. Časový harmonogram je stanoven ve Školním řádu v Režimu dne.
Hlavní důraz klademe na spontánní hru dětí, která je vyvažována řízenými činnostmi, prožitkovým učením. Mezi základní metody vzdělávání patří prožitkové a interaktivní učení spolu se situačním učením. Pro rozvoj prosociálního chování využíváme prosociálního učení a interakční hry.
Pozornost je věnována individuální práci s dětmi při respektování věkových skupin a individuálních možností.
Věkově smíšené třídy umožňují bohatší a pestřejší kontakty mezi dětmi, osvojení sociálních rolí, více příležitostí k přirozené nápodobě, přispívají k rozvoji jazyka a komunikace. Napomáhají formování základů společenských postojů a schopností jako souhra, součinnost, soucítění, spolupráce, solidarita, vzájemnost, které se mnohdy projeví až v dospělosti.
Úpravou materiální podmínky zajištěním čipovým vstupem očekáváme zefektivnění kvality dopoledních aktivit, které nebudou narušovány pozdními příchody dětí, jak tomu bylo dříve.
3.5 Řízení mateřské školy
Organizační řád a směrnice ředitele školy vymezují jasná pravidla a kompetence zaměstnanců školy. Velký důraz je kladen na týmovou práci, vzájemnou spolupráci, respektování profesní odlišnosti a vytváření prostředí důvěry, otevřenosti a přátelství. Ředitelka vytváří prostor pro spoluúčast při řízení pro všechny zaměstnance, všichni se podílí na dění v mateřské škole, všichni mají spolurozhodující hlas.
Tvorba Školního Vzdělávacího Programu Předškolního Vzdělávání je výsledkem celého týmu školy včetně provozního zaměstnance, vychází z analýzy.
Je zaveden funkční informační systém – operativní porady, pedagogické a provozní porady.
Ředitelka využívá hodnocení všech pracovníků jako motivačního prostředku ke kvalitně vykonávané práce. Na spolupráci s rodiči se opět podílejí všechny pracovnice školy.
Vzájemná spolupráce a podpora zřizovatele kladně přispívá rozvoji mateřské školy po všech stránkách.
Návrh na zkvalitnění podmínky řízení spočívá ve zvýšené pozornosti kontrolnímu a evaluačnímu systému, využívat jej jako zpětnou vazbu, a to v průběhu školního roku.
3.6 Personální zajištění
Personální obsazení školy činí 4 kvalifikované učitelky, z toho jedna úspěšně absolvovala bakalářské studium na Pedagogické fakultě University Karlovy.
Od 1.9.2017 jsme zavedly překrývání pedagogické činnosti učitelů v rozsahu 1,5 hodiny denně dle optimálních a ekonomických podmínek. O čistotu a pořádek spolu s péčí o stravu se stará 1 zaměstnankyně. Učitelský sbor pracuje jako tým, mnohdy i za spoluúčasti nepedagogické zaměstnankyně a i rodičů dětí.
Vedení školy vytváří optimální podmínky pro zvyšování a prohlubování kvalifikace učitelů při účasti na akcích Dalšího Vzdělávání Pedagogických Pracovníků s aktuálními náměty pro pedagogickou práci. Pedagogické pracovnice získaly certifikáty v oblasti Primární logopedická prevence, Předmatematické dovednosti, Jazykové schopnosti u dětí, Výtvarné techniky. Spolupracujeme i na projektech Pedagogické fakulty University Karlovy pro předškolní vzdělávání. Hudebnice používají Orffovy nástroje i elektronická piana, připravují vlastní hudební skladby a písně pro besídky. Specializují se i na cvičení Jógy v Mateřské škole.
Rozvrh přímé pedagogické práce všech učitelů je řešen rovnoměrným rozvržením v rámci pracovního týdne a jeho nastavení je uzpůsobeno tak, aby byla zajištěna optimální a efektivní pedagogická péče při práci s dětmi.
Pro systematické zlepšování vzdělávání budeme rozvíjet doplňování a zvyšování odborné kvalifikace, spolupracovat s logopedy a odborníky v oblasti předškolního vzdělávání.
3.7 Spoluúčast rodičů
Spolupráce mezi rodinou a školou se zakládá na vzájemné důvěře a respektu. Učitelka průběžně informuje rodiče o dění ve třídě, poskytuje konzultace, je zpravidla v každodenním kontaktu s rodiči při předávání a vyzvedávání dítěte. K neformálním setkáním učitelek, personálu školy a rodičů dochází při tvořivých aktivitách, oslavách a jiných společenských akcích v mateřské škole.
Rodičům je umožněn vstup do třídy při ranním scházení a odpoledním vyzvedávání dětí. Po dohodě s učitelkou má rodič možnost zúčastnit se některých činností se svým dítětem.
Rodič může využít konzultačních hodin stanovených ředitelkou ve Školním řádu. Pro dotazy slouží i přímý kontakt na webových stránkách školy.
Rodiče spolurozhodují o výběru školních výletů, účasti na sportovních akcích jako je plavání a lyžování. Zavedenou pravidelnou spolupráci máme při tvorbě foto tabla předškoláků.
Zlepšování podmínky spoluúčasti rodičů vidíme v dalším hledání nových trendů ve spolupráci
jako např. zavedením odborných seminářů pro rodiče z různých oblastí předškolního vzdělávání, besedy s odborníky na stravování, logopedy či pediatry.
Máme v plánu rozšířit spolupráci s odborníky i ve prospěch individuálních potřeb dětí.
3.8 Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Podpůrná opatření prvního stupně
O poskytování podpůrných opatření prvního stupně bez doporučení školského poradenského zařízení i bez informovaného souhlasu zákonného zástupce rozhoduje ředitelka školy. Tímto není dotčeno právo zákonného zástupce na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte.
Učitelka zpracuje plán pedagogické podpory, ve kterém bude upravena organizace a hodnocení vzdělávání dítěte včetně úpravy metod a forem práce a projedná jej s ředitelkou školy a zorganizuje společnou schůzku se zákonnými zástupci.
Pokud by nepostačovala podpůrná opatření prvního stupně / po vyhodnocení plánu pedagogické podpory / s doporučenou dobou 3 měsíců, doporučí ředitelka školy využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení speciálních vzdělávacích potřeb dítěte.
Podpůrná opatření druhého až pátého stupně
Podmínkou pro uplatnění podpůrného opatření 2 až 5 stupně je doporučení školského poradenského zařízení s informovaným souhlasem zákonného zástupce dítěte.
Ředitelka školy určí učitelku odpovědnou za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. Podmínkou vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními je přítomnost asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření.
Ředitel školy průběžně vyhodnocuje poskytování podpůrných opatření nejméně 1x ročně, v případě souvisejících okolností častěji.
Máme v plánu dle finančních možností rozšiřovat didaktický materiál pro zjišťování, rozvíjení a hodnocení dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
3.9 Vzdělávání dětí nadaných
Při vzdělávání dětí vytváříme podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti, tak aby se nadání mohla projevit, pokud možno uplatnit a dále je rozvíjet. Máme však na paměti nerovnoměrné a skokové období vývoje v předškolním věku, kdy je těžké rozeznat „nadání“ od akcelerovaného vývoje v určité oblasti. V případě, že se jedná o velmi výrazné projevy nadání, zejména v situacích vyžadujících značnou spolupráci a koordinaci s rodiči dětí, zpracováváme Plán Pedagogické Podpory.
Plánujeme se metodicky připravovat na vzdělávání dětí nadaných absolvováním odborných seminářů.
3.10 Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let
Pro zajištění kvalitních podmínek pro vzdělávání dětí ve věku od 2 do 3 let je třeba ve škole přijmout opatření týkající se zajištění bezpečnostních, hygienických, psychosociálních, věcných (materiálních) a personálních podmínek, životosprávy včetně stravování, organizace vzdělávání, obsahu vzdělávání, financování a spolupráce. Uzpůsobení podmínek pro vzdělávání je plně v kompetenci ředitele školy. Na základě případných změn v podmínkách vzdělávání je nutné provést aktualizaci vnitřních předpisů - provozního řádu, školního vzdělávacího programu, školního řádu apod.
Podle legislativy budeme pracovat na přípravě ekonomického zajištění výše zmíněných podmínek v součinnosti se zřizovatelem.
4. Organizace vzdělávání
Vnitřní uspořádání školy řeší Vnitřní řád Mateřské školy Hvozdnice.
Škola je dvoutřídní, věkově heterogenní. Počet dětí pro jednu třídu je 19. Při zařazování dětí do jednotlivých tříd je v případě sourozenců akceptováno přání rodičů. Zaměření tříd je společné pro obě a je to v duchu motta Školního Vzdělávacího Programu Předškolního Vzdělávání : „ Projdeme se školním rokem veselým a šťastným krokem“.
Dostatečné prostory školy, školní zahrady a tělocvična umožňují společné činnosti a prolínání dětí z obou tříd. Zároveň umožňuje učitelkám efektivně pracovat s dětmi i v menších skupinách. Díky tělocvičně a materiálním podmínkám se plně zaměřujeme na rozvoj tělesné zdatnosti, obratnosti a sportovní všestrannosti.
Harmonogram služeb pedagogických pracovnic umožňuje souběžné působení dvou učitelek ve třídě nejméně 1x týdně, a to především pro tělesnou výchovu, popř. pro tvořivé aktivity. Stejně tak pro pobyt dětí venku.
Zápis dětí do MŠ se koná v období od 2 do 16 května. O termínu zápisu je veřejnost informována prostřednictvím veřejné školní vývěsky a webu. Přijímání dětí se řídí platnou legislativou a kritéria pro přijímání dětí stanovená ředitelkou školy jsou předem oznámena zřizovateli. Předškolní vzdělávání se organizuje pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let. Od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, je předškolní vzdělávání povinné, není-li dále stanoveno jinak. Dítě, které se nepodrobilo pravidelnému očkování, ani nemá doklad, že je proti nákaze imunní, či se očkování nemůže podrobit z důvodů trvalé kontraindikace, se může přijmout pouze v případě, že patří do skupiny dětí povinného předškolního vzdělávání.
Od 10. dubna 2017 je vytvořen společný školský obvod Mateřské školy Hvozdnice pro obec Hvozdnice, obec Bojanovice a obec Bratřínov.
V případě Individuálního vzdělávání dítěte máme stanovena organizační pravidla. Zákonný zástupce dítěte je povinen učinit oznámení o individuálním vzdělávání, které musí obsahovat a) jméno a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu dítěte, v případě cizince místo pobytu dítěte, b) uvedení období, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno, c) důvody pro individuální vzdělávání dítěte.
Ředitelka mateřské školy doporučí zákonnému zástupci dítěte oblasti, v nichž má být dítě vzděláváno. Tyto oblasti vychází z rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Mateřská škola ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech a případně doporučí zákonnému zástupci další postup při vzdělávání; způsob a termíny ověření, včetně náhradních termínů, stanoví školní řád tak, aby se ověření uskutečnilo v období od 3. do 4. měsíce od začátku školního roku. Zákonný zástupce dítěte, které je individuálně vzděláváno, je povinen zajistit účast dítěte u ověření. Ředitelka mateřské školy, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání, ukončí individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte u ověření, a to ani v náhradním termínu. Odvolání proti rozhodnutí ředitele mateřské školy o ukončení individuálního vzdělávání dítěte nemá odkladný účinek. Po ukončení individuálního vzdělávání dítěte nelze dítě opětovně individuálně vzdělávat. Výdaje spojené s individuálním vzděláváním dítěte hradí zákonný zástupce dítěte, s výjimkou speciálních kompenzačních pomůcek podle § 16 odst. 2 písm. d) zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon ve znění pozdějších předpisů a výdajů na činnost mateřské školy, do níž bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání.
5. Charakteristika vzdělávacího programu:
Naše škola směřuje k tomu, aby čas prožitý v ní byl pro dítě radostnou a příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých základů do života i vzdělávání. Nejde o to, abychom naplňovaly dětskou mysl, ale v první řadě o to, probouzet v dítěti zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat, ukázat co všechno už zvládne, dokáže, umí.
Pracujeme podle programu sportovní všestrannosti České obce sokolské Svět nekončí za vrátky Cvičíme se zvířátky.
Ve vzdělávacím procesu sledujeme rámcové cíle:
1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
2. osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Naplňováním těchto cílů usilujeme o utváření základů klíčových kompetencí:
1. Kompetence k učení
2. Kompetence k řešení problémů
3. Kompetence komunikativní
4. Kompetence sociální a personální
5. Kompetence činnostní a občanské.
Při tvorbě školního vzdělávacího programu se opíráme zejména o individuální přístup ke každému dítěti, o tzv. integrované učení hrou a na aktivní účasti rodiny na výchovně - vzdělávacím procesu, důraz na samoobsluhu a samostatnost.
Školní vzdělávací program mateřské školy je nazvaný „Projdeme se školním rokem veselým a šťastným krokem“. Jeho úkolem je rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení, stejně tak i učit dítě žít ve společnosti ostatních. Zaměřujeme se též na rozvoj dovednosti předcházejících čtení, psaní a rozvoj elementárních matematických souvislostí a logopedické prevenci. Se stejnou mírou se zaměřujeme na nabízení aktivních činností pro seznamování a rozvoj technických dovedností.
Maximálně podporujeme individuální rozvojové možnosti dětí. Naší snahou je, aby dítě ukončilo období předškolního vzdělávání jako jedinečná a relativně samostatná osobnost, schopná zvládat pokud možno aktivně a s osobním uspokojením takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny a zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají. Metody a formy vzdělávání jsou postaveny na metodách kooperativního a prožitkového učení hrou, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podporujících dětskou zvídavost a potřebu objevovat, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti. Dále na situačním učení, založeném na vytváření a využívání situací, které přináší běžný denní život, a spontánním sociálním učení, postaveném na principu přirozené nápodoby. Zajištění průběhu vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných řešíme formou Plánu pedagogické podpory a Individuálního vzdělávacího plánu. Individuální vzdělávací plán zpracovává a provádění zajišťuje ředitelka školy ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem žáka, u kterého se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání či zapojení v kolektivu. Podpůrná opatření prvního stupně nemají normovanou finanční náročnost. Podpůrná opatření prvního stupně představují minimální úpravu pedagogických postupů - metod, úpravu obsahu vzdělávání – učiva, úpravu očekávaných výstupů, organizace a hodnocení vzdělávání, případně pomůcky a učební materiály. Dále plán obsahuje jméno pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, jména školních pedagogů. Je zpracován bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne, kdy škola obdržela doporučení a žádost zákonného zástupce žáka. Individuální vzdělávací plán může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeb žáka. Vyhodnocování naplňování individuálního vzdělávacího plánu je nejméně jednou ročně ve spolupráci se školským poradenským zařízením.
Pro zajištění průběhu vzdělávání je možné využití asistenta pedagoga či dalšího pedagogického pracovníka.
Nepostačuje- li Plán individuálních vzdělávacích potřeb žáka, zpracovává se Plán pedagogické podpory, který zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu. Plán pedagogické podpory škola průběžně aktualizuje v souladu s vývojem speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola průběžně vyhodnocuje. Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Není-li tomu tak, doporučí škola zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.
Pro podporu individualizace a „dětí nadaných“je poskytovaná vzdělávací nabídka, která podněcuje dítě v jeho vrozeně „nastavených“ dovednostech a schopnostech. V plánovaní kromě jiného využíváme i Gardnerovy teorie mnohočetné inteligence, která je dobře aplikovatelná a rozvíjí všechny potřebné oblasti.
Pro úspěšné případné vzdělávání dětí od dvou let a tvorbě obsahu vzdělávání je nutné vycházet ze specifik související s úrovní motoriky, jazykového, psychického vývoje dítěte, brát ohled na jiné tempo rozvoje prosociálních vztahů mezi dětmi a vše je podmíněno především úpravou podmínek vzdělávání.
6.Vzdělávací obsah
Jak již sám název Školního Vzdělávacího Programu „Projdeme se školním rokem veselým a šťastným krokem“ napovídá, vzdělávací nabídka vychází z ročních období a činností s nimi spojených s využitím přírodní zahrady pro environmentální vzdělávání. Integrované bloky jsou rozpracované v Třídním Vzdělávacím Programu a jsou společné pro celou školu. Vycházejí z praktických životních situací a problémů, z přirozených potřeb dětí a skutečností, které jsou jim blízké, srozumitelné a prakticky využitelné. Pomáhají jim chápat samy sebe i okolní svět, rozumět jeho dění a orientovat se v něm. Jsou upraveny tak, aby vyhovovaly jejich věku, úrovni jejich rozvoje a sociálním zkušenostem.
Vzdělávací obsah respektuje uspořádání do vzdělávacích oblastí nazvaných:
1. Dítě a jeho tělo
2. Dítě a jeho psychika
3. Dítě a ten druhý
4. Dítě a společnost
5. Dítě a svět.
Tyto oblasti zahrnují dílčí I. cíle (záměry), co u dítěte podporujeme, II. dílčí témata či obsahy nebo-li nabízené činnosti, III. očekávané výstupy, co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže, nebo-li předpokládané výsledky a IV. rizika- co naše cíle ohrožuje.
Obsah bloků – nabízené činnosti- učivo zpracováváme s ohledem na volnost volby a možnost svobodné nabídky. Bloky jsou doplněny dílčími projekty – Cvičíme se zvířátky, hudebně dramatickými projekty, polytechnickou a environmentální aktivitou.
Zaměřujeme se též na rozvoj dovednosti předcházejících čtení, psaní a rozvoj elementárních matematických souvislostí a logopedické prevenci. Se stejnou mírou se zaměřujeme na nabízení aktivních činností pro seznamování a rozvoj technických dovedností.
Maximálně podporujeme individuální rozvojové možnosti dětí a umožňujeme tak každému dítěti dospět v době, kdy opouští mateřskou školu, k optimální úrovni osobního rozvoje a učení. Naší snahou je, aby dítě ukončilo období předškolního vzdělávání jako jedinečná a relativně samostatná osobnost, schopná zvládat pokud možno aktivně a s osobním uspokojením takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny a zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají.
Nadstandardní placené aktivity nejsou součástí našeho Školního vzdělávacího programu.
Školní vzdělávací program mateřské školy „Projdeme se školním rokem veselým a šťastným krokem“ je rozdělen do 5 integrovaných bloků – 1. Pohodový podzim, 2. Kouzelná zima, 3. Veselé jaro, 4. Rozmarné léto, 5. Radujme se, veselme se.
Charakteristika integrovaných bloků:
1. Pohodový podzim
Motivací tohoto bloku jsou zážitky z prázdnin, shledání dětí, které spolu chodily do MŠ již před prázdninami a seznamování s novými dětmi. Seznamování se s režimem a pravidly mateřské školy. Probíhá posilování a upevňování těchto pravidel, základních hygienických návyků a pravidel společného soužití.
Děti se seznamují s ročním obdobím. Následně poznávají krásy a barvy podzimu, charakteristiku počasí, pouštění draka, přírodní změny, stromy, listy či podzimní sklizeň. Mimo jiné stále upevňují samostatnost a pravidla soužití. Pozorování změn v přírodě spojených s nastupujícím podzimem. Rozmanitost počasí, rozmanitost lidí. Ochrana zdraví. Práce na zahradě.
2. Kouzelná zima
Motivací tohoto bloku jsou zimní radovánky.
Rozvíjení a posilování sounáležitosti, seznamování se s lidovými tradicemi, mravně estetického vnímání a cítění, uvědomování si vlastní identity. Osvojování si poznatků o lidském těle, zdraví, životosprávě a posilování prosociálního chování k ostatním lidem.
3. Veselé jaro
Motivací tohoto bloku je osvojování a rozvíjení mravně estetického vnímání a cítění, seznamování se s elementárními poznatky o prostředí v němž dítě žije, o přírodě, o světě, lidové zvyky, tradice. Upevňují způsoby verbálních i neverbálních komunikačních schopností, osvojují a rozvíjejí elementární poznatky související s přípravou na školu.
4. Rozmarné léto
Motivací tohoto bloku je rozvíjení fyzické a psychické zdatnosti, uvědomování si vlastní identity a vytváření elementárního povědomí o přírodním, kulturním a technickém prostředí.
Motivací tohoto bloku je vytváření povědomí o existenci jiných kultur a národností, vytváření zdravých životních návyků a postojů.
5. Radujme se, veselme se
Motivací tohoto bloku je společné těšení se na přípravu a prožití oslav, svátků (například vánoce, velikonoce, narozeniny, besídky). Zdokonalování pohybových a řečových dovedností, rozvíjení a prohlubování citů, pěstování estetického a společenského vkusu.
1. INTEGROVANÝ BLOK – POHODOVÝ PODZIM
I. DÍLČÍ VZDĚLÁVACÍ CÍLE = ZÁMĚRY= CO UČITEL U DÍTĚTE PODPORUJE
II. VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA = UČIVO = OBSAH =CO UČITEL DÍTĚTI NABÍZÍ
III. OČEKÁVANÉ VÝSTUPY = CO DÍTĚ NA KONCI PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ZPRAVIDLA DOKÁŽE
IV. KLÍČOVÉ KOMPETENCE
2. INTEGROVANÝ BLOK –KOUZELNÁ ZIMA
I. DÍLČÍ VZDĚLÁVÁCÍ CÍLE = CO UČITEL U DÍTĚTE PODPORUJE = ZÁMĚRY
II. VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA = „UČIVO“ = CO UČITEL DÍTĚTI NABÍZÍ = OBSAH
III. OČEKÁVANÉ VÝSTUPY = CO DÍTĚ NA KONCI PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ZPRAVIDLA DOKÁŽE
3. INTEGROVANÝ BLOK – VESELÉ JARO
I. DÍLČÍ VZDĚLÁVACÍ CÍLE = ZÁMĚRY= CO UČITEL U DÍTĚTE PODPORUJE
II. VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA = UČIVO = OBSAH =CO UČITEL DÍTĚTI NABÍZÍ
III. OČEKÁVANÉ VÝSTUPY = CO DÍTĚ NA KONCI PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ZPRAVIDLA DOKÁŽE
IV. KLÍČOVÉ KOMPETENCE
4. INTEGROVANÝ BLOK – ROZMARNÉ LÉTO
I. DÍLČÍ VZDĚLÁVACÍ CÍLE = ZÁMĚRY= CO UČITEL U DÍTĚTE PODPORUJE
II. VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA = UČIVO = OBSAH =CO UČITEL DÍTĚTI NABÍZÍ
III. OČEKÁVANÉ VÝSTUPY = CO DÍTĚ NA KONCI PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ZPRAVIDLA DOKÁŽE
IV. KLÍČOVÉ KOMPETENCE
5. INTEGROVANÝ BLOK – RADUJME SE, VESELME SE
I. DÍLČÍ VZDĚLÁVACÍ CÍLE = ZÁMĚRY= CO UČITEL U DÍTĚTE PODPORUJE
II. VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA = UČIVO = OBSAH =CO UČITEL DÍTĚTI NABÍZÍ
III. OČEKÁVANÉ VÝSTUPY = CO DÍTĚ NA KONCI PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ZPRAVIDLA DOKÁŽE
IV. KLÍČOVÉ KOMPETENCE
7. Evaluační systém
Hodnocení je důležitou částí naší pedagogické práce. Zpětná vazba nám umožňuje identifikovat chyby a tím zkvalitnit výchovně-vzdělávací proces. Důležitým prvkem je i sebehodnocení.
Zaměřujeme se na tyto ukazatele: hodnocení Školního Vzdělávacího Programu, hodnocení Třídního Vzdělávacího Progranu, hodnocení individuálních pokroků dětí – tvorba portfolia, pedagogické záznamy, hodnocení pedagogů druhými i sebehodnocení vlastní práce.
Oblasti autoevaluace, metody a techniky, časový plán, odpovědnost jsou shrnuty v následující tabulce.
Oblasti autoevaluace (CO?) |
Metody a techniky (JAK; ČÍM) |
Časový plán (KDY; JAK ČASTO) |
Odpovědnost učitelky (KDO ZODPOVÍDÁ) |
Poznámky |
Soulad ŠVP s RVP |
Změna textu RVP Změna podmínek MŠ
Kritéria k č. 13 (může a nemusí) |
Ředitelka
Učitelka |
|
|
Plnění cílů ŠVP |
HOSPITACE Třídní kniha |
4x ročně |
Ředitelka
|
|
Realizace obsahu „UČIVO“ |
HOSPITACE Třídní kniha Portfolio |
|
|
|
Práce učitelů |
HOSPITACE Portfolio Rozhovory Miniporady Provozní porady Tabulka (výstupy;kompetence) |
|
|
|
Výsledky vzdělávání = vyhodnocování pokroku dětí |
|
|
|
|